کد خبر: ۴۷۴۰۳
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
مهدی انجیدنی، مدیر عامل پیام رسان «گپ» و «ویراستی» در گفت‌وگو با همشهری از وضعیت این پلتفرم‌های بومی گفته است.

 در عصری زندگی می‌کنیم که پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در آن تبدیل به کلیدواژه‌هایی بسیار مهم و کارآمد شده‌اند. درحالی‌که بسیاری از انواع خارجی و البته عمدتا آمریکایی این شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها به سمت پولی ‌شدن و ارائه خدماتی فراتر می‌روند، لزوم توسعه پلتفرم‌های ایرانی نیز به‌خوبی احساس می‌شود. مهدی انجیدنی، مدیرعامل شبکه اجتماعی «ویراستی» و پیام‌رسان «گپ» در گفت‌وگویی با همشهری، درباره شکل‌گیری و راه‌اندازی و برنامه‌های جاری این دو سخن گفت.

 

  • ویراستی چگونه متولد شد؟

ویراستی دارای پیشینه زیادی در شرکت ماست، ولی به‌دلایلی متوقف شد تا اینکه دوباره کار خود را آغاز کرد. ابتدا نسخه soft lunch آن راه‌اندازی و برای تعدادی از کاربران قدیمی گپ منتشر شد. این کاربران نسخه آزمایشی را بررسی کردند و ۴ ماه بعد از بررسی نتایج منتشر شد.

از آنجا که ما در حوزه میکروبلاگ از گذشته تجربیاتی داشتیم، سال‌ها به فکر پلتفرمی برای نوشتن با رویکرد میکروبلاگ بودیم، ولی پس از پروژه موفق «ویرگول» تصمیم ما در این خصوص جدی‌تر شد.

حضور فعال رسانه‌های عربی در شبکه اجتماعی ایرانی | حرف‌های خواندنی مدیرعامل «ویراستی» درباره فعالیت مقام‌های ایرانی در این پلتفرممهدی انجیدنی، مدیر عامل پیام رسان گپ
  • با توجه به اینکه ایکس (توییتر)، به‌عنوان یک شبکه اجتماعی در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها، کاربر ایرانی کمتری دارد، چرا به فکر راه‌اندازی «ویراستی»افتادید؟

ما در حوزه نشر محتوا در کشور با ضعف مواجه هستیم. یعنی رسانه‌ای که هم عمومی باشد و هم بتوان محتوا را با سرعت بالا نشر داد، نداریم. حتی توییتر هم یک شبکه اجتماعی عمومی نیست و شاید تنها حدود یک میلیون کاربر ایرانی فعال داشته باشد. این درحالی است که ماهیت تعامل‌پذیری و نشر گسترده شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از پیام‌رسان‌هاست که مبتنی بر کانال هستند. بنابراین شبکه‌های اجتماعی هم برای حوزه‌های رسانه‌ای و هم برای حوزه مردم‌سالاری بسیار مناسب است. موضوع دیگر «دیجیتال مارکتینگ» است که به‌طور کلی خلأ یک شبکه اجتماعی متن‌محور با موضوع نوشتن و ترند کردن که در دنیا مطرح است، در ایران احساس می‌شد. موضوع دیگر هم، مسئله محتوا بود. پس از دوره‌ای که ما بلاگ‌ها را از دست دادیم، موضوع نشر محتوا در نهایت به کانال‌ها محدود شد که باعث نشر محدود محتوا می‌شد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها